Koirien kaupunki

Blogi // Tiedotteet // Uutiset

Julkaistu:

Koiria lisää, kaupunki tiivistyy – Helsingin koirastrategia tukemaan hyvinvointia

Kaivelin tilastoja suosituimmasta harrastuksesta. Moni tutkimus keskittyy liikuntaan tai musiikkiin, ja etenkin lasten ja nuorten harrastamiseen. Helsingissä koiria on n. 30 000, määrä on kasvussa. Jokaisella koiralla on perhe. Monille koiran kanssa harrastaminen on tärkeä, ellei tärkein, vapaa-ajan vieton tapa. Helsinki tiivistyy ja koirien määrä on kasvanut suhteessa nopeammin kuin väkiluku. Koirat luovat hyvinvointia perheilleen, tukevat liikuntaa ja mielenterveyttä. Koirat myös vähentävät yksinäisyyttä. Monelle koira on perhe.

Helsingissä koirapuistoja on 95 kappaletta ja tällä hetkellä kaupungin koirapuistolinjaus on, että jokaiselle pitäisi löytyä koirapuisto n. 15 minuutin kävelymatkan päässä. Koirapuistot ovat kuitenkin vaihtelevan ikäisiä ja tasoisia, osa on jopa 70-luvulta. Silloin aidat ja maapohja alkavat olla jo kunnostuksen tarpeessa.

Helsingin koiriin liittyvä palvelusuunnitelma on ohut ja aikansa nähnyt. Osallistuvan budjetoinnin eli OmaStadi-aloitteita jätettiin koirapuistoja koskien kymmeniä. Yksittäisten aloitteiden sijaan tulisi tehdä kattava suunnitelma koiraharrastuksiin liittyvistä palveluista. Puistojen tulisi olla turvallisia ja siistejä ulkoilla, usein vaatimatonkin valaistuksen parantaminen auttaisi jo paljon. Turvallisuus on erittäin tärkeää, sillä koiria ulkoiluttaa kaikenikäiset ihmiset, nuorisosta eläkeläisiin. Lisäksi olisi hyvä varata alueita, joilla koiria voisi juoksuttaa vapaana ja tarkastella mahdollisuuksia agilityratoihin. Koiraharrastusta voisi tukea väliaikaisesti myös niillä alueilla, jotka on kaavoitettu myöhempää käyttöä varten ja odottavat rakentamista.

Helsingin tulee päivittää koirastrategia vastaamaan kaupunkilaisten ja koirien hyvinvoinnin tarpeisiin.

Lisää julkaisuja