Mitä tarkoitan sinivihreydellä?

Blogi // Tiedotteet // Uutiset

Julkaistu:

Asiaa sloganin takaa

Sinivihreä kokoomuslainen ja markkinataloutta kannattava kuntavaaliehdokas Helsingissä? Tämä ei ole liian hyvää ollakseen totta. Näin kirjoitin Facebook-päivitykseen poliitikkosivulleni.

Kun sanon olevani sinivihreä, se herättää monenlaisia mielikuvia. Tarkoitan yksinkertaisesti tätä: ympäristöhaasteiden ratkaiseminen on ensisijaista, ja uskon markkinatalouteen ja talouskasvuun sen keinoina. Talouskasvu ja ympäristö eivät ole toistensa vihollisia. Joka muuta väittää, ei ymmärrä taloudesta tai tunnusta tosiasioita.

Hukumme tavaraan. Nytkö pitäisi kasvaa kasvun vuoksi? Talouskasvua painottavaa taloustiedettä on arvosteltu siitä, että se johtaa kulutuksen korostumiseen yhteiskunnassa ja lisääntyneisiin päästöihin. Tämän ei tarvitse olla niin yksioikoista. Hyvinvoinnin kasvumekaniikka nojaa ensisijaisesti tuottavuuden, ei tavaramäärän kasvuun. Teemme paremmin, paremmalla teknologialla.

Ympäristökriisin hoitaminen vaatii talouskasvua, mutta sen ei saa tarkoittaa pelkkää tavaramäärän kasvua. Tuottavuus ja palvelut!

Myös ympäristön kannalta tuottavuuden kasvu on olennaista. Kasvu mahdollista strategiset investoinnit ympäristöä säästävään teknologiaan ja yritykset voivat palkata tekijöitä. Mikäli taas kasvua ei ole, työttömyys lisääntyy ja ympäristölle paremmat tavat jäävät innovoimatta yrityksissä. Ilman talouskasvua saamme tuskin pidettyä nykyisen elintason ja ympäristöinvestoinnit jäävät tekemättä.

Keskitytään olennaiseen niin taloudessa kuin ympäristössä. Ei tuhlausta, ei sähläystä.

Lisää julkaisuja

Koirien kaupunki

Helsingissä koirien määrä kasvaa suhteessa nopeammin kuin väkiluku. Koirien kaupungissa tarvitaan uutta koirastrategiaa luomaan hyvinvointia koirille ja ihmisille.