Matkailun ihmemaa?
Viime aikoina olemme saaneet lukea kansainvälisistä lehdistä useita uutisointeja, joiden mukaan Suomessa ja varsinkin Lapissa on ollut tänä talvena ruuhkaa maailmantähdistä. Se, mikä näissä uutisissa on hienointa, ne pohjaavat poikkeuksetta julkkisten omiin somepäivityksiin ja selfieihin. Hiljaisena tunnetun kansamme suurin matkailuvaltti voikin yllättäen olla puhtaan ilman ja kauniiden maisemien ohella vaitiolo. Meillä saa käydä rauhassa kylässä, ilman että lörpöttelemme sen kaikille. Tämä, jos mikä, on huippusaavutus somen kulta-aikana.
Suomi on saanut hienoa mainosta maailmalla muutenkin. Kiinassa ja Japanissa näytetään paikallisten supertähtien tähdittämiä elokuvia ja TV-sarjoja, jotka on kuvattu Suomessa. Toki Lappi ja revontulet ovat aasialaisille ”se juttu”, mutta myös Helsinki tarjoaa ihmeelliset neljä vuodenaikaa – ja erityisesti Helsingin kesä on kuvauksellisen kaunis ja yöt ihmeellisen valoisia.
Elokuvantekijöiden mukaan Helsinki on ihanteellinen kuvauspaikka juuri kauneutensa ja turvallisuutensa vuoksi. Liikkuminen on vaivatonta ja liikenne selkeää. Helsingissä kuvatessa filmille kertyy väkisinkin kotimaista tuotesijoittelua, kun vastaan tulee joka mutkassa suomalaista designia, huonekaluja, muotia ja lasia. Suomalaiset eivät nimittäin lukitse niitä vitriiniin, vaan ne ovat arkisessa käytössä. Varsinkin japanilaiset tunnistavat tuotteet hyvin ja ne kuuluvat omalta osaltaan Suomesta haluttaviin asioihin.
Helsingin matkailun kasvua ovat vauhdittaneet omalta osaltaan suuret kansainväliset tapahtumat ja kongressit. Esimerkiksi Slush on vetänyt pääkaupunkiimme jo useana vuonna tuhansia vierailijoita. Helsingistä on kasvamassa myös yhä suositumpi risteilykaupunki. Hatunnoston ansaitsevat myös monet erilaiset tapahtumat: Weekend festival, Flow, Kallio Block Party, Helsingin juhlaviikot, Lux Helsinki, Taste of Helsinki ym. Ne houkuttelevat ihmisiä nauttimaan upeasta Helsingistä.
Helsinki ei kuitenkaan ole vielä ottanut brändistään ja mahdollisuuksistaan kaikkea irti. Muutamista valonpilkahduksista huolimatta – Allas Sea Pool, Löyly, Hernesaarenranta – merellisessä Helsingissä, saaristossamme ja rannoissamme on huomattavaa kehittämis- ja elävöittämisvaraa. Oikein hyödynnettynä lähisaaret voisivat olla Helsingin aarreaitta. Kauppatorin ilme aikansaeläneine telttoineen ja parkkipaikkoineen vaatii pikaista nykyaikaistamista. Meidän on myös valmistauduttava kansainvälisten osaajien tuloon maahamme. Pääkaupunkiseutu tarvitsee lisää esimerkiksi englanninkielisiä päiväkoteja ja kouluja, jotta sopeutuminen uuteen maahan olisi perheille mahdollisimman mutkatonta ja nopeaa.
Helsingin kaupunki on parhaillaan tekemässä Helsingistä vahvasti asukkaidensa näköistä kaupunkia yhdessä tekemisen kulttuurin avulla. Se on lanseerannut maailmantoimivinkaupunki.fi sivuston, johon kuka tahansa voi kertoa maaliskuun loppuun asti omat ideansa siitä, miten Helsingistä sellainen saadaan. Kyse on pienen budjetin kokeilusta, jolla haetaan ideoita Helsingin kehittämiseksi. Osallistuvassa budjetoinnissa on puolestaan vuosittain käytössä 4,4 miljoonaa euroa helsinkiläisten ideoiden toteuttamiseen. Ideat kerätään OmaStadi-verkkopalvelussa. Yhdessä tekemisen meininki ja asukkaiden kuuleminen lisää Helsingin houkuttelevuutta millä tahansa kansainvälisellä mittarilla.
Matkailun kehittämisen ehtona on luonnollisesti omalta osaltaan alaa tukeva lainsäädäntö. Myös oikeanlainen veropolitiikka tukee matkailun kehittämistä. Matkailu- ja ravintola-alamme verotus lukeutuu tällä hetkellä Euroopan korkeimpiin. Verotusta ei tule kiristää yhtään, päinvastoin. Korkeat työvoimakustannukset haittaavat osaltaan etenkin pienten yritysten toimintaa ja kasvua. Matkailumme peruspilareihin kuuluvat myös kohtuulliset liikkumisen kustannukset ja hyvä saavutettavuus. Matkailun markkinointiin pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Eri toimijoiden yhteistyössä, matkailupalvelujen laadussa ja helpossa löydettävyydessä on lisäksi kehittämisen varaa. Koululaisten kesälomamien ajankohta vaatii myös päivitystä ja kesälomat tulisi siirtää nykyistä myöhemmäksi. Matkailussa on valtavasti potentiaalia, mikäli vain osaamme ja haluamme tämän hyödyntää.