Norminpurku toimii

Normien purkaminen on yksi hallituksen kärkihankkeista ja ylisääntelystä pyritään pääsemään eroon askel kerrallaan. Monet rajoitteista on luotu vuosikymmenten aikana, eivätkä ne enää toimi nyky-yhteiskunnassa. Byrokratia ja liiat normit ovat haitanneet suomalaisten arkea monella elämän osa-alueella jo pitkään. Sääntelyä vähentämällä pystytään parantamaan meidän kaikkien elämänlaatua ja tässä on todella onnistuttu kuluneen hallituskauden aikana. Lisäksi norminpurku edistää kaupunkikulttuuria sekä tekee Suomesta ja Helsingistä entistä houkuttelevamman matkakohteen.

Ensimmäiseksi vuonna 2016 voimaan astui kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen, minkä myötä Suomessakin on pystytty nauttimaan kauppojen aiempaa pidemmistä aukioloajoista. Tämä on helpottanut monen arkea merkittävästi. Kaupassa voi käydä illalla tai viikonloppuisin tarvitsematta sen tarkemmin murehtia sitä, onko kauppa enää huomenna auki. Muutos entiseen on merkittävä ja vaikutus kaupunkien henkiseen ilmapiiriin ja elävyyteen myös virka-aikojen ulkopuolella suuri.

Toisekseen nyt voimaan astunut alkoholilain kokonaisuudistus mahdollistaa anniskeluravintoloiden oikeuden päättää itse aukioloajoistaan. Lisäksi panimot saavat myydä omia tuotteitaan suoraan ulos, tilapäisiä anniskelulupia saa ilmoituksella ja festivaalien kalja-aitaukset poistuvat. Näiden mukana ravintolatoiminta helpottuu ja vapautuu selkeästi. Happy hour -tarjoukset katukuvassa ja ravintoloiden kevyempi sääntely luovat uutta pohjaa elävälle kaupunkikulttuurille ja vastuulliselle alkoholinkulutukselle ravintoloiden sisällä.

Kolmanneksi tänä vuonna vapautuksia ja muutoksia on luvassa myös liikennepalveluissa. Taksiliikenne vapautuu, mikä tarkoittaa kilpailun lisääntyessä parempaa taksien saatavuutta ja alempia hintoja. Juhlapyhinä taksin löytäminen tarpeeseen on nykyistä varmempaa. Taksit kilpailevat palveluiden laajuudessa ja laadussa, mikä monipuolistaa liikkumispalveluiden tarjontaa.

Suomalaisen yhteiskunnan muuttuminen vapaammaksi näkyy suoraan Suomeen saapuneiden matkailijoiden kokemuksissa. Enää ei tarvitse kolkutella sulkeutuneita ravintoloita tai ihmetellä kiinni olevia kauppoja. Matkailun kasvaessa tämä tarjoaa turisteille laajempia mahdollisuuksia käyttää täkäläisiä palveluita, mikä tuo Suomeen työtä ja tuloja. Norminpurku siis toimii.