Trolli

Syksyllä 2014 sain Twitterissä seuraajakseni Eduskuntavaalit-nimisen tilin. Ensisilmäyksellä tili vaikutti eduskuntavaaleja varten luodulta keskustelupalstalta, jossa ehdokkaat ja kansalaiset voivat vaihtaa ajatuksiaan ja mielipiteitään. Tiliä lähemmin tutkittuani huomasin kuitenkin nopeasti, että tili toimi Russia Todayn (”RT”) alaisuudessa ja linkitti suoraan Venäjän valtiollisen mediayhtiön ulkomaille suunnattuja uutisia. Kevään 2015 eduskuntavaalien alla oikeusministeriön vaalijohtaja pyysikin Twitteriä poistamaan tilin, koska monet suomalaiset luulivat sitä aidoksi, joskin epäviralliseksi tiedotuskanavaksi.

Eduskuntavaalit-tili on vain yksi esimerkki trolliprofiileista, jotka etenevissä määrin esimerkiksi juutalaisvastaisuutta ja muukalaisvihaa, vähättelevät ”valtamediaa”, kritisoivat ihmisten välistä tasa-arvoa, ruokkivat maanpuolustusvastaisuutta sekä Nato-vihaa. Samaan aikaan monet näistä samoista tileistä ja kanavista yrittävät oikeuttaa Venäjän laittomia toimia Krimillä ja Ukrainassa. Tavoitteena on lisätä vastakkainasettelua, hajaannusta ja vihaa, edistää sisäistä epävakautta sekä horjuttaa luottamusta demokraattiseen järjestelmäämme.

Sosiaalisen median trollitilejä voisi pitää harmittomina, mutta ne ovat kiinteä osa informaatiosodankäyntiä, jolla pyritään vaikuttamaan itsenäisen valtion sisä- ja ulkopolitiikkaan vaikuttavan tahon etujen mukaisesti. Yllä mainittujen tilien tarkoituksena on muun muassa heikentää meidän suomalaisten luottamusta omaan päätöksentekojärjestelmäämme sekä Suomen paikkaan lännessä ja Euroopan unionissa. Trolliprofiilien viestejä vastaan voidaan onneksi taistella.

Koulutus ja sivistys auttavat informaatiovaikuttamisen ja valheellisen tiedon tunnistamisessa. Suomalaisten on kyettävä ajattelemaan kriittisesti ja pohtimaan erilaisten uutisten luotettavuutta lähdekritiikin kautta. Koulutuksen puute ja oppimattomuus ovat otollista maaperää radikalismille ja fanaattisuudelle.

Maaliskuussa 2017 Foreign Policy -lehti julkaisi artikkelin,  jossa käsiteltiin Euroopan maihin kohdistuvaa informaatiovaikuttamista. Suomen osalta FP totesi, että maa on onnistunut todella hyvin torjumaan trollitilien valheellisia viestejä. Yhtenä perusteluna onnistumiselle todettiin laadukas koulutusjärjestelmämme, joka opettaa lapsesta pitäen suhtautumaan kriittisesti annettuihin viesteihin ja kehittämään omaa medialukutaitoa. Lisäksi Suomen asema vähän korruptoituneena maana vaikeutti trollitilien toimintaa.

Voimme valitettavasti luottaa siihen, että ulkomailta suuntautuva valheellinen ja vääristävä informaatiovaikuttaminen tulee tulevaisuudessa lisääntymään Suomessakin. Ensi vuoden presidentinvaalit ja vuoden 2019 eduskuntavaalit tarjoavat siihen otollisen tilaisuuden. Paras tapa vastata tähän on panostaa ja kehittää koulutusjärjestelmäämme edelleen. Tämä ei tarkoita sitä, että koulun tulisi opettaa kaikki ajattelemaan samalla tavalla, vaan jokaisen suomalaisen tulee pystyä muodostamaan käsityksensä ympäristöstään itse. Terve kritiikki vähentää kärjistynyttä vastakkainasettelua. Mitä yhtenäisempi yhteiskunta, sen vaikeampi siihen on vaikuttaa ulkopuolelta.