Kansainvälinen YK-päivä

Nykyajan konflikteja ei käydä enää armeijoiden välillä taistelukentillä, vaan usein jopa asutuskeskuksissa ihmisten keskellä. YK:n arvion mukaan konfliktien uhreista lähes 90 prosenttia on siviilejä ja heistä 80 prosenttia naisia ja lapsia. Erityisen haavoittuvaisia naiset ja lapset ovat pakolaisleireillä, joissa he voivat joutuvat elämään pahimmillaan vuosikymmeniä. Kriisit, olivat ne ihmisten aiheuttamia tai luonnonkatastrofeja, vaikuttavatkin eri tavalla miehiin ja poikiin kuin naisiin ja tyttöihin.

Konflikteissa naisiin ja tyttöihin kohdistuva seksuaalinen väkivalta lisääntyy ja raiskauksia käytetään yhtenä sodankäynnin välineenä. YK:n tilastojen mukaan kriisialueilla seitsemän kymmenestä naisesta joutuu seksuaalisen väkivallan uhriksi. Lisäksi huonon hygienian ja riittämättömien terveyspalvelujen takia noin 500 naista ja tyttöä kuolee päivittäin raskaus- ja synnytyskomplikaatioihin. Naisten hätä on aito ja kansainvälisten järjestöjen rahoitus seksuaali- ja lisääntymisterveyteen on riittämätöntä.

Humanitaarinen apu keskittyy ruuan, suojan ja ensiavun tarjoamiseen eli akuutin hädän lievittämiseen. Seksuaaliterveys ja -oikeudet nähdään toissijaisina, vaikka kuolonuhreista merkittävä osa on raskaana olevia tai synnyttäviä naisia. YK ja sen jäsenmaat, eri alueelliset toimijat sekä kansalaisjärjestöt ovat sitoutuneet edistämään tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia kriisi- ja rauhankysymyksissä. YK hyväksyikin jo vuonna 2000 päätöslauselman 1325, jonka keskiössä on naisten asema konflikteissa sekä rauhan ja turvallisuuden edistämisessä. Ensimmäistä kertaa kansainvälinen yhteisö tunnusti, että konfliktit vaikuttavat erityisesti naisiin ja naisilla on merkittävä rooli rauhantyössä.

Kehitys on valitettavasti kuitenkin ottanut takapakkia. Washingtonissa tehtiin alkuvuonna hengenvaarallinen päätös kriisialueiden ja kehitysmaiden naisten ja tyttöjen kannalta. Presidentti Donald Trump asetti tuolloin ”Global Gag Rulen”, jolla kielletään Yhdysvaltain rahoituksen jakaminen maan rajojen ulkopuolisille järjestöille, jotka ovat tekemisissä aborttien kanssa. Global Gag Rule uhkaa pyyhkiä pois sen hyvän kehityksen, mitä on saatu aikaan esimerkiksi äitiys- ja lapsikuolleisuuden osalta.  Vaakalaudalla on miljoonien naisten terveys ja jopa heidän henkensä.

Trumpin päätös herätti kansainvälisen vastarinnan. Alankomaat käynnisti #SheDecides-aloitteen, jonka tarkoituksena on varmistaa rahallinen tuki niille järjestöille, jotka kärsivät Yhdysvaltain suunnittelemista leikkauksista. Aloitetta tukivat useat EU:n jäsenmaat – Suomi mukana. Suomen kehitysyhteistyövaroista päätettiin kohdentaa 21 miljoonaa euroa kehitysmaiden naisten ja tyttöjen seksuaali- ja lisääntymisterveyttä ja seksuaalioikeuksia edistäviin hankkeisiin. Suurin osa varoista ohjataan YK:n väestörahastolle UNFPA:lle ja kansainvälisille kansalaisjärjestöille. Näin annetaan naisille ja tytöille mahdollisuus päättää omasta kehostaan ja lasten hankinnasta, millä on suuri merkitys perheiden hyvinvoinnille ja heikkojen valtioiden tasapainoiselle väestönkehitykselle.

She Decides oli myös vahvasti esillä YK:n tämän vuoden yleiskokouksessa, missä Suomi isännöi yhdessä Etelä-Afrikan terveysministerin kanssa She Decides -liikkeen tukijäsenten kokousta. Liikkeen tarkoituksena ei ole olla rahoituskanava, vaan varmistaa leikkauksista eniten kärsineiden järjestöjen toimintakyky. Tämä päätös pelastaa henkiä ja samalla voimauttaa naisia vaatimaan oikeuksiaan esimerkiksi koulutuksen suhteen. Työtä riittää, mutta naisten ja tyttöjen asema ja hyvinvointi on avain yhteiskuntien kehitykseen. Hyvää Kansainvälistä YK-päivää!