Helsingin kuntapolitiikan viikko 22/2017

Kaupunginhallitus kokousti tänään viimeistä kertaa tämän päättyvän valtuustokauden kokoonpanossaan. Päätöksiä tehtiin mm. uuden valtuustokauden henkilövalinnoista, Jätkäsaaren tornihotellin ja kongressikeskuksen tontin myymisestä, Fallkullan kiilan asemakaavan muuttaminen, Kaapelitalon pääomittaminen Tanssin taloa varten, Montessori-yhdistys ry:n hakemuksesta perusopetuksen järjestämislupa-asiassa ja Elielinaukion ympäristön varaamisesta ideasuunnittelua varten. Päätöstiedote löytyy täältä:

Tällä viikolla ollaan jonkinlaisessa välitilassa uuden valtuustokauden alkua odoteltaessa. Uusi kaupunginvaltuusto kokoontuu ensi kertaa ensi viikon keskiviikkona 7.6., jolloin päästään taas tositoimiin ja kesän mittaan pohtimaan uuden valtuustokauden strategiaa.

Luvassa on tälle viikolle kuitenkin Suomen oloissa harvinainen seurapiiritapahtuma, kun Pohjoismaiden kuninkaalliset tulevat vierailulle Suomen 100-vuotisjuhlien kunniaksi. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ottavat vastaan Tanskan kuningatar Margareeta II:n, Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaan ja kuningatar Silvian, Norjan kuningas Harald V:n ja kuningatar Sonjan sekä Islannin presidentti Guðni Thorlacius Jóhannessonin ja tämän puolison Eliza Jean Reidin Presidentinlinnan etupihalla torstaina klo 10.30 alkavissa seremonioissa. Siitä presidenttipari ja vieraat siirtyvät Helsingin kaupungin tarjoamalle lounaalle kaupungintalolle.

Kannattaa alkaa valmistautua henkisesti myös Helsinki-päivään, jota vietetään tänä vuonna peräti kaksi päivää, 11. ja 12.6. Ohjelmaa löytyy täältä: https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/kelsinki-paiva-kaksi-paivaa

Paljon keskustelua herättäneiden Hämeentien muutosten suunnitelmaluonnokset ovat esillä: https://www.hel.fi/uutiset/fi/rakennusvirasto/hameentien-suunnitelmaluonnokset-esilla

Eteläisen Postipuiston alueelle Pohjois-Pasilaan suunnitellaan uutta asuin- ja työpaikkarakentamista. Tavoitteena on, että alueelle valmistuisi asuntoja noin 3 500 asukkaalle ja toimistotilaa noin 2 000 työntekijälle. Eteläinen Postipuisto sijaitsee Ilmalan aseman pohjoispuolella ratapihan ja Keskuspuiston välissä. Kaavaluonnos on kommentoitavana verkossa: https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkisuunnitteluvirasto/etelaisen-postipuiston-kaavaluonnos-kommentoitavana

Aurinkoista viikkoa!