Vaarallinen leikki tyttöjen ja naisten hengellä

Kehitysmaissa tehtävä työ naisten seksuaali- ja lisääntymisterveyden hyväksi on ajautunut suureen ahdinkoon. Syyllinen tähän on Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin republikaanihallinto, joka otti käyttöön hiljattain niin sanotun Global Gag Rulen. Kyseinen asetus kieltää kaiken yhdysvaltalaisen rahoituksen kohdentamisen kaikille Yhdysvaltojen ulkopuolisille järjestöille, jotka ovat missään tekemisissä abortin kanssa.

Tämä johtaa mittaviin rahoitusleikkauksiin erityisesti kehitysmaiden perhesuunnittelujärjestöiltä, mutta myös muilta terveysjärjestöiltä. Suurimpia kärsijöitä ovat miljoonat tytöt ja naiset, jotka joutuvat hengenvaaraan laittomien aborttien ja ei-toivotuttujen raskauksien lisääntyessä. Maailmassa on arvioitu olevan tällä hetkellä yli 220 miljoonaa naista ilman toivomaansa ehkäisyä.

Naisten ja tyttöjen hengellä leikkiminen ei ole uusi asia Yhdysvaltojen johdolle, vaan samaa vastuutonta linjaa on toteuttanut republikaanipresidentti toisensa jälkeen. Naisten ja erityisesti tyttöjen oikeuksien vaaliminen kertoo paljon maan edistyksellisyydestä. Yhdysvallat peruuttaa linjauksillaan itsensä länsimaiden ulkopuolelle. Seksuaalioikeuksia vastustavat konservatiiviset ryhmät ovat kasvava voima myös Euroopassa. Emme voi ummistaa silmiämme tältä karmaisevalta suuntaukselta.

Suomi on omassa kehityspolitiikassaan keskittänyt voimavaroja jo pidemmän aikaa juuri tyttöjen ja naisten oikeuksien vahvistamiseen. Suurin osa Suomen tukemista terveyshankkeista liittyy seksuaali- ja lisääntymisterveyteen. Tästä linjasta on pidettävä tiukasti kiinni myös jatkossa. Eduskunnan väestö- ja kehitysryhmä, jonka varapuheenjohtajana minulla on kunnia toimia, seuraa omalta osaltaan sitä, ettei sitoumuksista lipsuta. Lisäksi Suomen on otettava entistä vahvempi rooli poliittisissa keskusteluissa niin YK:ssa kuin Euroopan unionissakin. Tätä myös ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Mykkänen on toimissaan painottanut.

Sivistyneet kansakunnat edistävät sukupuolten tasa-arvoa ja naisten itsemääräämisoikeutta. Seksuaaliterveyden vastaiset toimet ovat välinpitämättömyyttä ihmisten terveydestä aivan kuten olisi jättää ehkäisemättä mitä tahansa sairauksia. Seksuaalinen itsemääräämisoikeus on jokaiselle kuuluva ihmisoikeus.