Alkoholilain uudistusta vastustetaan vääristelemällä

Alkoholilain uudistuksesta on julkaistu systemaattisesti keväästä lähtien kummallisia väitteitä sisältäviä juttuja. Kyse ei voi olla sattumasta. Otan kantaa tässä muutamaan räikeimpään väittämään.

Sovittujen alkoholilain muutosten myötä otetaan hyvin pieniä, suorastaan marginaalisia askelia kuluttajien saatavilla olevien valikoimien monipuolistamisen suuntaan. Ministeri Rehula on toistanut useassa yhteydessä tutun fraasinsa, jonka mukaan uudistusta on tehty elinkeinoelämän ja erityisesti vähittäiskaupan näkökulmasta. Kun tunnen asiaa pitkältä ajalta, voin todeta, että kyllä ensisijaisena tavoitteena on ollut kansalaisten valinnanmahdollisuuksien parantaminen. Jos samalla suomalaiset pienpanimot saavat tuotteitaan paremmin esille, en oikein osaa pitää sitä negatiivisena asiana.

Etelä-Suomen Sanomissa 10.11.2016 http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2318466 julkaistussa jutussa kirjoitetaan: "Alkoholin hankkiminen muuttuu helpommaksi, kun myyntipisteiden määrä kasvaa 350:sta 5 300:aan eli 15-kertaiseksi. Hinnat todennäköisesti laskevat kilpailun seurauksena, ja juomia myydään myös sunnuntaisin." Tästä saa täysin virheellisen kuvan uudistuksen todellisesta sisällöstä.

Alkoholilain uudistuksessa ei oteta mitään kantaa alkoholin myyntipisteiden määrään. Päivittäistavarakaupassa myytävien juomien enimmäisvahvuus nousee 0,8 prosenttiyksiköllä, ja ainoa myyntiaikoihin liittyvä muutos on viimeisimpien tietojen mukaan Alkon aukioloajan pidentäminen vastaamaan ruokakauppojen alkoholimyyntiaikoja, jotka siis ovat pysymässä entisellään. Viisitoistakertaisesta myyntipisteiden määrästä puhuminen ilman näiden tietojen mainitsemista samassa yhteydessä on harhaanjohtamista ja liioittelua.

Mikäli alkoholilain uudistuksen myötä nelosoluen, siiderin ja lonkeron hinta kilpailun lisääntyessä alenee, tämä aivan ilmeisellä tavalla vähentää matkustajatuontia juuri näissä tuoteryhmissä. Se tietää lisää verotuloja ja työpaikkoja Suomeen. Myönteinen asia myös tämä.

Suomessa alkoholisääntely on Euroopan tiukimmasta päästä ellei jopa tiukinta. Tämän pitäisi alkoholirajoitusten kannattajien teorioita johdonmukaisesti tulkiten tarkoittaa, että myös kulutuksen tulisi olla Euroopan matalinta. Suomalaisten alkoholinkulutus on kuitenkin suunnilleen keskitasoa.

Alkoholikulttuurin muutos ei tapahdu muuten kuin asenteiden ja arvostusten muutoksen kautta. Itse haluan olla kehittämässä tätä maata sellaiseksi yhteiskunnaksi, jossa alkoholiin pystytään suhtautumaan normaalina osana sosiaalista kanssakäymistä ilman stigmatisointia ja moralismia.

Alkoholilain uudistusten vastustajilta on kysyttävä, miten terveyspoliittisia päämääriä palvelee se, että heidän suojelemansa monopoli Alkon käyttöön esitetään tuoreimmissa kaavailuissa myymäläautoja kuljettamaan juomaa ihmisten kotioville? Melkoista kaksinaismoralismia. Käytetään kansanterveydellisiä perusteita Alkon olemassaololle ja toiminnalle, mutta samalla tehdään avauksia jakelun lisäämiseksi. Tällaisesta ei ole sovittu eduskunnassa mitään.