Pyörätiet Hesarille – vihdoin!
Olen kaksissa edellisissä kunnallisvaaleissa vaatinut etenkin kantakaupungin pyöräilyedellytysten parantamista. Erityisesti on
ihmetyttänyt se, että Helsinginkadun itäpäästä on puuttunut pyörätie. Nyt
vihdoin näyttäisi tapahtuvan. Tai siis vuonna 2015 näyttäisi tapahtuvan.
Tällä hetkellähän pyörätiet puuttuvat Roskapankista Kurviin kokonaan
sekä Helsinginkadun pohjoisreunalta Mäntymäen kohdalta. Itäpäähän on tarkoitus
tehdä yksisuuntaiset pyöräkaistat ajoradan reunaan molemmin puolin. Mäntymäen edustalle
taas on suunniteltu yksisuuntaista pyörätietä, joka tasoerolla sekä ajoradasta
että jalkakäytävästä.
Mitä uudet pyörätiet sitten merkitsevät? Ja miksi jopa
niiden suunnitelmien laatiminen on kestänyt? Isoin muutos on tietysti parkkipaikkojen
poistuminen, tässä tapauksessa 21 paikkaa poistuu. Jo aiemmin olen itse
esittänyt sitä, että kadunvarsiparkkipaikkoja voidaan korvata lisäämällä vinopysäköinnillä.
Näinhän on tehty muuallakin kaupungissa, esimerkiksi Töölössä. Ja edelleen:
Kallion seudullahan on enemmän asukaspysäköintipaikkoja kuin lunastettuja tunnuksia,
joten 21 paikan poistuminen ei tilannetta olennaisesti vaikeuta.
Samassa yhteydessä on myös tarkoitus nopeuttaa kasin
ratikkalinjaa muuttamalla pysäkkejä. Ehdotuksen mukaan Kustaankadun pysäkki
poistuisi, se on vain 150 metrin päässä toisesta pysäkistä ja se on vähällä
käytöllä. Kaarlenkadun ja Urheilukadun pysäkit taas on tarkoitus yhdistää
yhdeksi uudeksi Brahen kentän kohdalle.
Näitä kaikkia suunnitelmia on mahdollisuus kommentoida
kaupunkisuunnitteluviraston sivuilla syyskuun loppuun saakka osoitteessa
www.ksv.hel.fi/keskustelut. Suunnitelmat ovat myös esillä Kallion kirjastossa,
kaupungintalolla ja vanhan linja-autoaseman Laiturilla.