Kaupunkipyörät – vihdoin!
Helsinki on saamassa vihdoin ja viimein kaupunkipyöräprojektin onnellisesti maaliin. Nyt näyttää vahvasti siltä, että kesällä 2014 saamme Helsinkiin monista eurooppalaisista kaupungista tutun kaupunkipyöräjärjestelmän.
Alun perinhän kaupunkipyörät piti saada kaupunkiin jo kesäksi 2010. Mutta hanke on kaatunut virastojen välisiin kahnauksiin ja epäselvyyksiin mainospaikoista.
Meillähän oli Helsingissä aikoinaan vuodesta 2000 palvelleet kaupunkipyörät. Suuri osa niistä päätyi mereen tai jollei ihan mereen niin ainakin romuksi. Pyörät eivät ole olleet mitenkään ajettavia, pikemminkin päinvastoin. Miellyttävänä kyytiä ei voinut aikoinaan pitää.
Euroopassa on saatu erinomaisia kokemuksia kaupunkipyöristä. Itse olen päässyt pyöriä testaamaan Wienissä, Pariisissa ja Brysselissä. Yhdellä pyörällä tehdään keskimäärin 5 – 15 matkaa vuorokaudessa. Myös Oslossa ja Tukholmassa, jotka ovat Helsingille Keski-Eurooppaa parempia vertailukohtia, ovat käyttöön otetut nykyaikaiset kaupunkipyörät olleet menestys.
Ilkivaltaakaan ei noissa kaupungeissa esiinny. Lontoossa asuva tuttavani arveli sen johtuvan siitä, että pyörän käyttö on ensimmäisen puoli tuntia ilmaista ja sen jälkeen jokainen alkava puoli tuntia kustantaa pari puntaa.
Uudet kaupunkipyörät ovat nimenomaan osa joukkoliikennejärjestelmäämme. Kyse ei siis ole mistään turisti-ihmeestä, vaan ajatuksena olisi saada pyörät osaksi kaupunkilaisten arkea. Siksi käyttäjät rekisteröityvät käyttäjiksi joko matkakortin tai luottokortin avulla. Näin käyttäjä on aina tunnistettu. Ja samalla siis torjutaan sitä ilkivaltaa.
Helsinkiin on suunniteltu uusia pyöriä tulevan vähintään 500 ja asemia olisi ensimmäisessä vaiheessa 50. Vuosina 2015–2017 tarkoitus on laajentaa 150 asemaan ja 1500 pyörään. Vertailun vuoksi Pariisissa pyöriä on 20 000.
Kaupunkipyöräjärjestelmän rahoitus perustuu ulkomainoslaitteista saataviin tuloihin. Järjestelmää ei ole voitu toistaiseksi toteuttaa, sillä kaupunki ei ole pystynyt osoittamaan riittävää määrää ulkomainoslaitteille soveltuvia sijoituspaikkoja.
Nyt tämä ongelma on saatu ratkaisua. Tätä pidän erinomaisena. Ehdotinhan itse jo kesällä 2008, että kaupunkipyörät olisi toteutettava nimenomaan mainosrahoitteisesti. Tosin vielä tarvitaan kaupunkisuunnittelulautakunnan sekä kaupunkikuvatoimikunnan päätökset.